Nieuwsflits!

Het Coronavirus en (hard)lopen

  • Dit forum is er om informatie van AM-leden met elkaar te delen en is opgebouwd uit meerdere items, ieder item zal gevuld gaan worden met input van AM-leden met diverse reacties door AM-leden. Zo blijven we in deze lastige tijd met elkaar in contact met elkaars takken van sport. Hieronder zie je de onderwerpen. Klik op één van die onderwerpen en start een nieuw forum, of reageer op een van de eerdere “gesprekken”. Gebruik normale taal, realiseer je dat dit ook door anderen te lezen is. Onethische en vervelende reacties zullen verwijderd worden. Heb je leuke andere ideeën: deze zijn meer dan welkom, we zijn een vereniging mét en vóór elkaar, veel plezier in deze virtuele sportwereld!

     

    Dit forum is openbaar. Iedereen kan er dus op, je hoeft niet in te loggen of een profiel aan te maken. Je naam en e-mailadres zijn wel verplicht.

    Klik hier om naar het forum te gaan.

  •  

    Via deze pagina informeren we je over hoe Atletiek Maastricht omgaat met de situatie rondom het coronavirus en waar je actuele informatie kunt vinden.


    Heb je vragen of wil je meer (achtergrond)informatie: kijk dan bij de volgende webpagina’s, door op de link te klikken:
    Berichtgeving NOC*NSF
    Berichtgeving Atletiekunie
    Actuele informatie RIVM

    Of bel of mail met het dagelijks bestuur:
    Danny Zonneveld, voorzitter@atletiekmaastricht.nl      06-512 247 06
    Jacques Peters, secretaris@atletiekmaastricht.nl           06-107 203 43
    Tejo Kessels, penningmeester@atletiekmaastricht.nl   06-533 482 41


    Update: Woensdag 6 mei

    De persconferentie van premier Rutte op woensdagavond is massaal bekeken en geluisterd, in de hoop op goed nieuws. En dat was er, meer dan we verwacht hadden. Maar wel met de boodschap: het is onze eigen verantwoordelijkheid om goed met die “vrijheid” van meer mogelijkheden om te gaan. Het Coronavirus is nog volop aanwezig, nog net zo besmettelijk, dus de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen blijven van kracht: was vaak je handen, houd 1,5 meter afstand, schud geen handen en blijf thuis als je symptomen vertoont: hoesten, koorts. Vermijd drukte en geef elkaar de ruimte.

    Voor ons als sporters van AM geldt: Buiten sporten in groepen is voor alle leeftijden toegestaan met ingang van 11 mei, als er 1,5 meter afstand tot elkaar kan worden gehouden. Geen wedstrijden, geen gezamenlijke kleedkamers of douches. Het bestuur van AM is nu en de komstende dagen in overleg met elkaar, met de gemeente Maastricht en de AtletiekUnie om afspraken te maken hoe we onze trainingen kunnen gaan realiseren. Spoedig volgt meer informatie: wanneer en hoe de trainingen hervat kunnen worden. Verwachting is dat per 1 september verenigingskantines weer open mogen, dus daar moeten we nog even op wachten……


    Dinsdag 21 april

    Het zal je vast niet ontgaan zijn, de persconferentie van premier Rutte dinsdag 21 april. Hoewel de maatregelen voor kinderen t/m 18 jaar ietwat worden versoepeld, blijven de maatregelen voor hardlopers ouder dan 18 jaar hetzelfde. Ga alleen op pad, houd 1,5 meter afstand en blijf thuis als je symptomen toont.

    Het geldend verbod op evenementen wordt verlengd tot 1 september. Dit betekent dat ook hardloopevenementen voorlopig niet doorgaan. Wel mogen sportverenigingen gaan kijken naar mogelijkheden tot sporten voor jongeren onder de 18 jaar. Welteverstaan met 1,5 meter afstand. Kinderen t/m 12 jaar mogen wel weer in teamverband gaan trainen, zonder de 1,5 meter afstand.
    Dat is goed nieuws voor onze jeugd. Atletiek Maastricht gaat de komende dagen bekijken hoe we dit kunnen gaan realiseren.


    Donderdag 2 april 

    Het kabinet heeft op 31 maart besloten om de maatregelen die golden tot 6 april, met (tenminste) 3 weken te verlengen tot 28 april. Dat betekent voor Atletiek Maastricht dat tot die datum:

    • Het Sportpark Jekerdal, met haar trainingsfaciliteiten, vergaderruimte en sportcafé gesloten blijven
    • Dat alle reguliere trainingen, overleggen, vergaderingen en vieringen afgelast zijn
    • We iedereen met klem vragen ook voor de komende periode GEEN trainingsactiviteiten in groepsverband te organiseren
    • Blijf wel zoveel als mogelijk in (individueel) beweging, er staan algemene adviezen op de website vermeld. Heb je specifieker advies nodig, vraag het je trainer.

    Door het verbod tot 1 juni op bijeenkomsten met meer  dan 30 personen is de Treechloop, die gepland stond voor 26 april, helaas al afgelast.


    Donderdag 26 maart 

    Het coronavirus heeft het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop gezet. Iedere dag worden er nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. (Hard)lopen is gelukkig nog mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

    Op onze website kun je via deze link een pagina vinden die de belangrijkste adviezen voor je op een rij zet. Daarnaast kun je er enkele trainingsschema’s vinden.


    Dinsdag 24 maart

    Naar aanleiding van de maatregelen die het RIVM en het kabinet als gevolg van de coronacrisis hebben moeten nemen, heeft de Atletiekunie besloten alle competities van het aankomend atletiekseizoen af te gelasten. Alle betrokken organisatoren en instanties zijn hierover geïnformeerd.

    Het verbod om sport- en fitnessclubs (sportaccommodaties en sportinrichtingen), waaronder zwembaden, sporthallen en sportvelden, open te stellen, geldt nog steeds in ieder geval tot en met 6 april. NOC*NSF is met het ministerie van VWS in overleg wat een en ander praktisch betekent, bijvoorbeeld voor sporten in de buitenruimte en voor de competities.


    Woensdag 18 maart 

    FAQ vanuit NOC*NSF en sportbonden

    Bij ons allen, sportbonden en NOC*NSF komen veel vragen binnen, daarom hebben we op bijgaande link en in samenspraak met sportbonden, een lijst met veel gestelde vragen (FAQ) opgesteld, opgedeeld in vier categorieën: algemene vragen, vragen van sportclubs, van sporters en van sportbonden. 


    Maandag 16 maart

    Advies Atletiekunie over ‘gezamenlijk trainen op alternatieve locaties’

    De Atletiekunie krijgt veel vragen over ‘samen hardlopen’ of ‘gezamenlijk trainen op alternatieve locaties’, georganiseerd vanuit clubs of vanuit individuele leden zonder tussenkomst van clubs. Het advies van de Atletiekunie volgt uit de adviezen van het RIVM om dit niet te doen. Het advies is erop gericht sociale contacten te beperken en dat betekent dus ook ‘samen sporten’.

    Met klem verzoeken we iedereen dan ook de komende weken groepen te vermijden. Dus ook GEEN (trainings)activiteiten buiten Atletiek Maastricht om in groepsverband. Laten wij er alles aan doen om te voorkomen dat mensen zonder symptomen anderen besmetten.


    Zondag 15 maart

    Conform het besluit van de overheid zullen we de sluiting van Sportpark Jekerdal, inclusief Sportcafé en de vergaderruimte,  verlengen tot 6 april. Dit betekent dat er tot die datum géén trainingen zullen zijn.


    Zaterdag 14 maart: 

    Sportpark Jekerdal gesloten van 13 maart t/m 31 maart 2020

    Stichting Faciliteitengebouw Jekerdal heeft, na overleg met de voorzitters van Sportclub Jekerdal en Atletiek Maastricht, besloten om Sportpark Jekerdal, inclusief Sportcafé en de vergaderruimte,  te sluiten van 13 maart t/m 31 maart a.s. in afwachting van de verdere ontwikkelingen rondom het corona-virus en de overheidsmaatregelen. De verenigingen worden verzocht om dit besluit te communiceren naar hun leden (hierin is inmiddels voorzien door SJ Jekerdal en Atletiek Maastricht). SFJ zal ervoor zorgen dat bij de gesloten ingangen van het complex (geplastificeerde) berichten omtrent dit besluit worden opgehangen.

    Degenen die werkzaamheden op het sportpark dienen te verrichten, zoals onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden, hetzij in opdracht van SFJ of de verenigingen, hetzij in opdracht van Maastricht Sport, worden dringend verzocht de toegangspoort bij binnenkomst en vertrek te sluiten: de toegangspoort dient ten alle tijden gesloten te zijn.
    Gelieve via email aan jekerdalfaciliteitengebouw@gmail.com te laten weten, wanneer er in opdracht van jullie werkzaamheden verricht zullen worden. 


    Vrijdag 13 maart

    Advies en update NOC*NSF
    In navolging van de aangescherpte maatregelen en adviezen heeft NOC*NSF voor heel Nederland met klem geadviseerd alle sportevenementen waaronder de competitie-, oefen en trainingswedstrijden af te gelasten. In ieder geval tot en met 31 maart.
    Het kabinet heeft voor heel Nederland ook opgeroepen sociale contacten in het algemeen sterk te verminderen. Deze oproep wordt door NOC*NSF ondersteund door de Nederlandse sport op te roepen om alle andere clubbijeenkomsten zoals trainingen, overleggen, vergaderingen en vieringen ook af te gelasten. De Atletiekunie neemt dit advies over en adviseert verenigingen hetzelfde te doen.

    Atletiek Maastricht neemt dit advies over. In ieder geval t/m 31 maart zullen alle reguliere trainingen, overleggen, vergaderingen en vieringen worden afgelast, uitgesteld of opgeschort op  Sportpark Jekerdal.

    Ook de voetbalclub SC Jekerdal heeft alle activiteiten opgeschort en het sportcafé zal eveneens worden gesloten.

    We willen niet dat alles opeens komt stil te liggen.
    • Als je je goed voelt: blijf vooral sporten en in beweging.
    • Als er in groepjes wordt gelopen: wees alert en beperk je tot kleine groepjes. Dit valt niet onder de verantwoordelijkheid van Atletiek Maastricht.
    • Als je gezondheidsklachten: hebt BLIJF THUIS! Je kan ongewild een bron van besmetting zijn.
    • Zijn er spoedeisende zaken die om overleg vragen: doe dat dan zoveel mogelijk met de beschikbare telecommunicatie middelen.
    • Is een bijeenkomst onvermijdelijk: zorg dan dat deze plaatsvindt in een royale ruimte en houdt de groep zo klein mogelijk.


    Donderdag 12 maart

    In verband met de vandaag aangekondigde verscherpte maatregelen van de overheid is er besloten dat de clubcross aanstaande zaterdag niet door kan gaan. Waarschijnlijk zal de clubcross later in het jaar worden georganiseerd. Ook alle reguliere zaterdagtrainingen (voorlopig alleen die van dit weekend) zullen geen doorgang vinden. We beraden ons over andere maatregelen die moeten worden getroffen met betrekking tot de zaterdag- en doordeweekse trainingen. Hierover zullen we jullie zo spoedig mogelijk informeren. De voetbalwedstrijden van SC Jekerdal zijn tot einde van de maand afgelast.


  •  

    Algemeen schema, zowel hardlopen als wandelen:

    Het volgende algemeen schema kan iedereen op zijn eigen tempo volgen:
    Probeer twee keer per week te lopen. Een lange duurloop van ongeveer een uur op je eigen tempo.
    En eens per week een interval van ongeveer 30 minuten.

    Deze verdeel je bv in 5x 5 minuten snel lopen en als rust 1 min wandelen. Hiermee kun je varieren 6×4, of 8×3 of 15×1.
    Belangrijk is de snelheid en afwisseling.

    Hardlopen:
    Het volgende schema is speciaal voor de vervolggroep Samen-Leren-Hardlopen:
    Trainingsschema voorjaar 2020 vervolggroep Samen-Leren-Hardlopen
    Trainingsschema-kracht-en-stabiliteit

    Schema voor hardlopen is gebaseerd op 3x per week trainen en een tempo tussen 8,5-9 km/h:
    Trainingsschema voorjaar 2020 tempo duurloop 9-


    Sportief wandelen/nordic walking:
    Opstarten als je een tijdje niet gewandeld hebtIn 8 weken naar 1 uur wandelen
    Ben je nog steeds prima in conditie: probeer te variëren in tempo en afstand, af en toe interval of heuvel op/trap op en kijk boven aan deze pagina.

    Intervaltrainingen voor hardlopers en wandelaars, klik hier.

  •  

    Ook de conditie van de spieren is een belangrijke factor dat verschil kan maken.

    Op hardlopen.nl vind je spierversterkende oefeningen in de volgende categorieën:
    Armen & Schouders
    Benen
    Buik & Rug
    Hele lichaam

    Limburg in Beweging: in het teken van hardlopen en wandelen: link

    Diverse andere oefeningen

    Krachtoefeningen voor thuis door bekende atleten
    Statische balansoefeningen (met je bidon)
    5 x alternatief trainen vanuit huis
    Fit met TeamNL

    Specifiek voor wandelsport:
    Oefeningen om je wandelbenen te trainen

     

    Mijnonlinefysio.nl tips voor sporten & oefeningen:
    coördinatieoefeningen
    mobiliteitsoefeningen
    krachtoefeningen
    stabiliteitsoefeningen

    Diverse tips over #beweegthuis: www.allesoversport.nl/beweegthuis/  

    De Fit-In-Huis Gids (HELIOS Simpelveld) 
    Snel-Guide voor ieder moment van de dag (HELIOS Simpelveld)

  •  

    Het coronavirus heeft het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop gezet. Iedere dag worden er nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. (Hard)lopen is gelukkig nog mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

    Via deze pagina hebben we de belangrijkste adviezen voor je op een rij gezet. Daarnaast kun je er enkele trainingsschema’s vinden.

    Blijf fit, ga een rondje (hard)lopen, maar loop alleen en houd afstand!
    Zorg er verder voor je duurloop en interval niet uitputtend uit te voeren.
    Vermijd uitputtende sessies om je weerstand op peil te houden.
    De rustige duurloop is daarbij de meest geëigende trainingsvorm.

    Ga alleen op pad
    Het RIVM adviseert om contact met anderen zoveel mogelijk te vermijden en minimaal 1,5 meter afstand te houden. Tijdens het hardlopen of stevig wandelen mag dat zelfs nog wat ruimer worden genomen, want door versnelde ademhaling tijdens inspanning is er meer luchtverplaatsing en daardoor een groter besmettingsrisico. De komende tijd kun je je trainingen dus het best alleen afwerken. Mocht je toch samen gaan trainen, blijf dan op gepaste afstand van elkaar en laat die goedbedoelde high five achterwege.

    Train niet te zwaar
    Je immuunsysteem houdt ziekteverwekkers op afstand. Wanneer je je lichaam zwaar belast, heeft dat effect op het immuunsysteem en wordt je vatbaarder voor virussen. Nu het coronavirus in de lucht hangt, kun je extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) dus het beste vermijden. Lichte activiteit heeft daarentegen een positieve invloed op de werking van je immuunsysteem. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training.

    Eet gezond
    Om je weerstand op peil te houden is het goed om gezond te eten. In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die het immuunsysteem versterken en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Met name vitamine D, vitamine E, zink en selenium blijken een positief effect te hebben op de weerstand. Slik eventueel een voedingssupplement om hiervan voldoende binnen te krijgen. Suiker kun je beter laten staan, want dit maakt je juist vatbaarder voor ziekte.

    Slaap
    De makkelijkste manier om te zorgen voor een goed werkend immuunsysteem is misschien wel voldoende slaap. Bij slaaptekort is het immuunsysteem minder actief, waardoor de kans groter is dat een virus vat op je lichaam krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. 7 tot 9 uur per nacht zou voldoende moeten zijn. Dat we nu massaal thuiswerken, maakt het allicht makkelijker om aan die richtlijn te voldoen.

    Pas op de plaats
    Heb je last van verkoudheids- of griepverschijnselen, sla je hardlooptraining dan over. Je lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Hardlopen kan het immuunsysteem dan juist verder uitputten waardoor het meer tijd kost om het virus te overwinnen.

  •  

    Enkele interessante (achtergrond)artikelen:

    Let op hardlopers: HOUD AFSTAND!
    Hoe zorg je goed voor je immuunsysteem?
    Hoe snel gaat je conditie achteruit als je niet hardloopt?
    Ga je wandelen? Houd afstand?
    Wandelen in tijden van corona: adviezen en tips

    Uitleg (deels gebaseerd op theorie) waarom we als sporters nog meer afstand moeten houden: via deze link
    en de samenvatting via deze link

Delen met:
X