Nieuwsflits!

Hardlopen

  • De recreatieve hardlopers kunnen zes dagen per week (overdag en ’s avonds) trainen met duurlopen en intervaltrainingen. De trainingen worden op alle niveaus aangeboden. Beginners kunnen via Samen leren hardlopen kennismaken met deze verslavende sport. Op deze pagina vind je specifieke informatie over trainingstijden en niveaus, de trainers en trainerscoordinator, trainingsschema´s en blessures.

    Als je een wedstrijdlicentie hebt, dan ben je vanaf 35 jaar master. Atletiek Maastricht heeft enkele masters die baanatletiek doen.  Zij trainen met de senioren mee. Masters (dus met wedstrijdlicentie) die alleen middenlange en lange afstand (mila)  willen doen, kunnen terecht bij de mila-groep van Hub Tummers, die voornamelijk op de baan traint of bij de hoogste niveaus recreatieve loopgroepen die op en buiten de baan trainen.

     

  • Tijd Niveau Trainer(s)
    Maandag – Type training: tempo
    18:00u. Recreanten Harrie Darding
    18:00u. Recreanten Bert Brouwers
      
    Dinsdag – Type training: interval
    09:30u. Recreanten Joep Pierik
    18:45u. Recreanten Harrie Scheen
    18:45u. Recreanten John Machiels
    18:45u. Recreanten Tonnie Pater
    Erna Katoen
    18:45u. Samen leren hardlopen Frans Mouthaan
    Hugo Wilhelmus 
    Lisbeth Evers
    Karin van Havere
    Wilbert Huls
    18:45u. Recreanten Kirsten Smits
    Jolanda Linkens
    18:45u. Recreanten Jo Gulikers
    Molly Willems
    18:45u. Recreanten Herman van Asselt
       
    Woensdag – Type training: interval
    18:00u. Recreanten Marloes Sour
    18:00u. Recreanten Harry van der Aart
    18:00u. Recreanten Pierre Geelen
    Wim Snijders
    Connie Tempelman
    18:00u. Recreanten Harrie Darding
    Jan Lemmens
    18:00u. Recreanten Bert Brouwers
    18:30u. Recreanten Tonnie Pater
    Loek Wishaupt
      
    Donderdag – Type training: duurloop
    09:30u. Recreanten Frans Braken
    18:45u. Recreanten Harrie Scheen
    18.45u. Recreanten Herman van Asselt
     
    Zaterdag – Type training: duurloop
    09:30u. Recreanten Marloes Sour
    09:30u. Recreanten Harry van der Aart
    Richard Wijzen
    09:30u. Recreanten Herman van Asselt
    09:30u. Recreanten Tonnie Pater
    Loek Wishaupt
    Erna Katoen
    09:30u. Recreanten John Machiels
    09:30u. Recreanten Harrie Darding
    Jan Lemmens
    09:30u. Recreanten Kirsten Smits
    Jolanda Linkens
    09.30u. Recreanten Jo Gulikers
    Molly Willems
    09.30u. Samen leren hardlopen Frans Mouthaan
    Hugo Wilhelmus
    Karin van Havere
     
     

  • De laatste jaren gaat onze vereniging steeds meer in groepsverband naar allerlei loopevenementen in binnen- en buitenland. Als hardloper wil je natuurlijk een gedegen voorbereiding. Naast hele specifieke schema’s die hier worden aangeboden, gemaakt door trainers, zijn er ook meer algemene schema’s die je met een goede instructie van je trainer kunt uitvoeren, individueel of als groep. Je vindt ze onder andere op de websites van de Atletiekunie, op Runnersweb.nl en op de websites van de grote loopevenementen. Ook op onze website bieden we een aantal basisschema’s aan (zie hieronder). Kies altijd een trainingsschema dat bij je past! Neem alvorens te starten met zo ‘n basisschema contact op met je trainer. Let vooral op! Ga niet opeens veel meer, veel langer en/of veel intensiever trainen dan je gewend bent.

    Onderstaand de basisschema’s waarvoor je eerst de Coopertest moet doen op de baan. Klik op de afbeelding om de PDF-versie te openen. Je kunt deze dan zelf op je eigen PC of laptop opslaan.

    Hoe werkt het?
    Het trainingsschema is gebaseerd op de afstand die je in 12 minuten af kunt leggen. De zogenaamde Coopertest.
    Op basis van je prestatie met de Coopertest wordt afgeleid welke tijd je zou kunnen lopen op de halve marathon. Dat is vervolgens uitgedrukt in tempo en snelheid.
    Het trainingsschema is vervolgens gebaseerd op een drietal tempo’s of snelheden. Duurloop1 (D1) wat ongeveer 85% is van je tempo/snelheid dat je op de halve marathon wilt lopen. Duurloop2 (D2) wat ongeveer 95% is van je tempo/snelheid dat je op de halve marathon wilt lopen. En een Tempoloop (Tempo) dat ligt op 105% van je tempo/snelheid op de halve marathon. In de linkertabel is uitgewerkt welke jouw specifieke tempo’s of snelheden zijn. Gekozen kan worden voor een trainingsschema van 3 of 4 dagen per week.

    Specifieke trainingsschema’s
    Trainingsschema’s specifiek bedoeld voor loopgroepen Atletiek Maastricht met betrekking tot aankomende wedstrijden worden hieronder aangeboden:

    Algemeen trainingsschema

    Tijdentabel voor op de baan en uitleg tijdschema baan

  • Ons trainerskorps wordt aangestuurd door twee coördinatoren: 
    Hugo Wilhelmus  : hugo@wilhelmus.info
    Noël Jaminon        : noel@jaminon.net
      

      WAT DOET DE TRAINERSCOÖRDINATOR :

    • Allereerst is hij het aanspreekpunt voor de trainers, bestuur en andere commissies binnen de  vereniging. Ook voor de atleten kan hij van betekenis zijn. Wanneer er vragen en problemen zijn op trainersgebied, kunt je bij de trainerscoördinator terecht.
    • Verder draagt hij zorg voor  bijscholingen en cursussen die gegeven worden intern binnen de vereniging of aangereikt worden vanuit de Atletiekunie. Hij kijkt samen met de trainers naar opleidingen, clinics, trainingschema’s en allerlei andere zaken die ervoor moeten zorgen dat er voldoende en voldoende goed opgeleide trainers zijn die met plezier hun trainingen geven.
    • Onder leiding van de trainerscoördinator komt het trainerscorps 4x keer per jaar bij elkaar. Er wordt dan van alles besproken.
    • Af en toe een kijkje nemen bij de trainingen of zelf meetrainen. Hij kan dan een beeld scheppen van de training, de trainer en de groep, maar ook kan hij vragen stellen of problemen voorleggen.
    • Nieuwe trainers zoeken als het nodig is.

 

X