Hardlopen

  • De recreatieve hardlopers kunnen zes dagen per week (overdag en ’s avonds) trainen met duurlopen en intervaltrainingen. De trainingen worden op alle niveaus aangeboden. Beginners kunnen via Samen leren hardlopen kennismaken met deze verslavende sport. Op deze pagina vind je specifieke informatie over trainingstijden en niveaus, de trainers en trainerscoördinator, trainingsschema´s en blessures.

    Als je een wedstrijdlicentie hebt, dan ben je vanaf 35 jaar master. Atletiek Maastricht heeft enkele masters die baanatletiek doen.  Zij trainen met de senioren mee. Masters (dus met wedstrijdlicentie) die alleen middenlange en lange afstand (mila)  willen doen, kunnen terecht bij de mila-groep van Hub Tummers, die voornamelijk op de baan traint of bij de hoogste niveaus recreatieve loopgroepen die op en buiten de baan trainen.

     

  • trainingstijden-12-2023

  • Algemeen trainingsschema
    Winter 2024

    Wedstrijd trainingsschema


    De laatste jaren gaat onze vereniging steeds meer in groepsverband naar allerlei loopevenementen in binnen- en buitenland. Als hardloper wil je natuurlijk een gedegen voorbereiding. Naast hele specifieke schema’s die hier worden aangeboden, gemaakt door trainers, zijn er ook meer algemene schema’s die je met een goede instructie van je trainer kunt uitvoeren, individueel of als groep. Je vindt ze onder andere op de websites van de Atletiekunie, op Runnersweb.nl en op de websites van de grote loopevenementen. Ook op onze website bieden we een aantal basisschema’s aan (zie hieronder). Kies altijd een trainingsschema dat bij je past! Neem alvorens te starten met zo ’n basisschema contact op met je trainer. Let vooral op! Ga niet opeens veel meer, veel langer en/of veel intensiever trainen dan je gewend bent.

    Onderstaand de basisschema’s waarvoor je eerst de Coopertest moet doen op de baan. Klik op de afbeelding om de PDF-versie te openen. Je kunt deze dan zelf op je eigen PC of laptop opslaan.

    Hoe werkt het?
    Het trainingsschema is gebaseerd op de afstand die je in 12 minuten af kunt leggen. De zogenaamde Coopertest.
    Op basis van je prestatie met de Coopertest wordt afgeleid welke tijd je zou kunnen lopen op de halve marathon. Dat is vervolgens uitgedrukt in tempo en snelheid.
    Het trainingsschema is vervolgens gebaseerd op een drietal tempo’s of snelheden. Duurloop1 (D1) wat ongeveer 85% is van je tempo/snelheid dat je op de halve marathon wilt lopen. Duurloop2 (D2) wat ongeveer 95% is van je tempo/snelheid dat je op de halve marathon wilt lopen. En een Tempoloop (Tempo) dat ligt op 105% van je tempo/snelheid op de halve marathon. In de linkertabel is uitgewerkt welke jouw specifieke tempo’s of snelheden zijn. Gekozen kan worden voor een trainingsschema van 3 of 4 dagen per week.

    Specifieke trainingsschema’s
    Trainingsschema’s specifiek bedoeld voor loopgroepen Atletiek Maastricht met betrekking tot aankomende wedstrijden worden hieronder aangeboden:

    Tijdentabel voor op de baan en uitleg tijdschema baan

Delen met: